ODGOVOR NA PITANJE
Prosveta Licenca :: 23. Pedagogija :: 23.4 Sistem naučnih disciplina u pedagogiji i odnos prema drugim naukama
Strana 1 od 1
ODGOVOR NA PITANJE
Pedagogija je nauka koja ima bogat i razgranat sistem naučnih disciplina.
Možemo izvršiti klasifikaciju po nekoliko kriterijuma:
-prema uzrastu vaspitanika (predškolska, školska, pedagogija odraslih, andragogija, adultna, gerontogogija(stara lica))
-prema mestu izvođenja nastave (porodična, školska, internatska, vanškolska)
-prema vremenu na koje se proučavanje odnosi (istorija pedagogije, savremena, futorološka)
U 20.veku afirmiše se teorija o doživotnom obrazovanju čoveka, koje se ne može na veštački način segmentirati.
Naučne disciplinine u okviru pedagogije su:
Porodična pedagogija - Vaspitanje u porodici
Predškolska pedagogija - Vaspitanje predškolske dece
Školska pedagogija - Vaspitanje školske dece
Visokoškolska pedagogija –
Pedagogija odraslih, andragogija, adultna pedagogija - Vaspitanje odraslih
Didaktika - Vaspitanje i obrazovanje u uslovima nastave
Metodika nastave - Vaspitno obrazovni rad u nastavnim predmetima
Specijalna pedagogija – Vaspitanje dece ometene u razvoju
Pedagogija slobodnog vremena – Vaspitanje u slobodnom vremenu
Nauke i naučne discipline su međusobno povezane, uslovljene i isprepletane.
Filozofija kao nauka teži da odgovori na pitanja kao što su: šta je čovek, kakva je njegova priroda, šta je smisao njegovog života, rada i postojanja; šta je društvo i kako se ono menja. Da bi se odgovorilo na ova pitanja filozofija se mora baviti i pitanjima vaspitanja. Pedagozi su zainterosovani i koriste ta razmišljanja filozofije a posebno moralno vaspitanje, teoriju saznanja, sistem vrednosti.
Psihološka saznanja su u osnovi svih shvatanja i koncepcija vaspitanja. Razvoj psihologije direktno dovodi i do usavršavanja saznanja u pedagogiji. Do
Vaspitanje je uvek društveno uslovljeno i ostvaruje se u društvenim strukturama kao što su porodica, škola, organizacije itd. Zato su za pedogogiju interesantna sociološka proučavanja društvenih odnosa i međuljudskih komunikacija.
Pedagoški pristup se opisuje kao nastava u kojoj nastavnik ima dominantnu ulogu. Često nastavnik jedini ili najviše priča, diktira ritam učenja (ili bolje ritam nastave!), a učenici su manje-više pasivni. Odrasli uče drugačije od dece. Odrasli žele da budu samousmereni, a ne da zavise u potpunosti od nastavnika . Odrasli imaju iskustvo koje im pomaže u učenju. Andragogija je organizovani i sistematični poduhvat da se pomogne odraslima da uče, na način koji razvija njihovu sposobnost da budu samousmereni učenici.
Možemo izvršiti klasifikaciju po nekoliko kriterijuma:
-prema uzrastu vaspitanika (predškolska, školska, pedagogija odraslih, andragogija, adultna, gerontogogija(stara lica))
-prema mestu izvođenja nastave (porodična, školska, internatska, vanškolska)
-prema vremenu na koje se proučavanje odnosi (istorija pedagogije, savremena, futorološka)
U 20.veku afirmiše se teorija o doživotnom obrazovanju čoveka, koje se ne može na veštački način segmentirati.
Naučne disciplinine u okviru pedagogije su:
Porodična pedagogija - Vaspitanje u porodici
Predškolska pedagogija - Vaspitanje predškolske dece
Školska pedagogija - Vaspitanje školske dece
Visokoškolska pedagogija –
Pedagogija odraslih, andragogija, adultna pedagogija - Vaspitanje odraslih
Didaktika - Vaspitanje i obrazovanje u uslovima nastave
Metodika nastave - Vaspitno obrazovni rad u nastavnim predmetima
Specijalna pedagogija – Vaspitanje dece ometene u razvoju
Pedagogija slobodnog vremena – Vaspitanje u slobodnom vremenu
Nauke i naučne discipline su međusobno povezane, uslovljene i isprepletane.
Filozofija kao nauka teži da odgovori na pitanja kao što su: šta je čovek, kakva je njegova priroda, šta je smisao njegovog života, rada i postojanja; šta je društvo i kako se ono menja. Da bi se odgovorilo na ova pitanja filozofija se mora baviti i pitanjima vaspitanja. Pedagozi su zainterosovani i koriste ta razmišljanja filozofije a posebno moralno vaspitanje, teoriju saznanja, sistem vrednosti.
Psihološka saznanja su u osnovi svih shvatanja i koncepcija vaspitanja. Razvoj psihologije direktno dovodi i do usavršavanja saznanja u pedagogiji. Do
Vaspitanje je uvek društveno uslovljeno i ostvaruje se u društvenim strukturama kao što su porodica, škola, organizacije itd. Zato su za pedogogiju interesantna sociološka proučavanja društvenih odnosa i međuljudskih komunikacija.
Pedagoški pristup se opisuje kao nastava u kojoj nastavnik ima dominantnu ulogu. Često nastavnik jedini ili najviše priča, diktira ritam učenja (ili bolje ritam nastave!), a učenici su manje-više pasivni. Odrasli uče drugačije od dece. Odrasli žele da budu samousmereni, a ne da zavise u potpunosti od nastavnika . Odrasli imaju iskustvo koje im pomaže u učenju. Andragogija je organizovani i sistematični poduhvat da se pomogne odraslima da uče, na način koji razvija njihovu sposobnost da budu samousmereni učenici.
Gagos- Broj poruka : 18
Datum upisa : 10.11.2009
Similar topics
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
Prosveta Licenca :: 23. Pedagogija :: 23.4 Sistem naučnih disciplina u pedagogiji i odnos prema drugim naukama
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu