ODGOVOR NA PITANJE
Prosveta Licenca :: 23. Pedagogija :: 23.5 Naučno istraživanje pojave u oblasti vaspitanja i obrazovanja – metodologije pedagoških istraživanja
Strana 1 od 1
ODGOVOR NA PITANJE
Osnovni smisao svake nauke je istraživanje svog predmeta interesovanja (vaspitanje).
Pod metodologijom pedagoških istraživanja podrazumevamo posebnu naučnu disciplinu u okviru pedagogije, koja se bavi proučavanjem i unapređivanjem svih aspekata i oblika naučnog istraživanja vaspitanja.
To je deo pedagogije koji se bavi metodama, tehnikama, instrumentima koje su potrebne prilikom proučavanja vaspitanja.
Metodologija pedagoških istraživanja proučava naučne metode, tehnike i instrumente u procesu saznavanja i utvrđivanja veza i odnosa u pedagoškim pojavama
Vrste pedagoških istraživanja su.
• fundamentalna-za najopštije zakonistosti u pedagoškim pojavama. Nisu neposredno primenljiva u praksi
• operativna-kako se fundamentalna primenjuju u praksi.(npr. kako računar unapređuje nastavu)
• razvojna-kako operativne rezultate preneti u masovnu primenu
• teorijska-dedukcijom od opšteg ka posebnog (kako opšte teorije preneti na vaspitanje)
• empirijska-indukcijom (ispituju se pojedini učenici da se vide opšta znanja)
• longitudinalna-neka pojava se istražuje u dužem vremenskom intervalu (od 1. do 8. se prati odeljenje)
• transverzalna-trenutno istražujemo npr. razlike u učenju seoskei gradske dece
• komparativna-za upoređivanje npr. planova i programa u dve škole
Istraživačke metode u pedagoškom istraživanju predstavljaju naučno proverene postupke. Dele se na
• istorijske (za proučavanje pedagoške prošlosti tj. dokumentacije. Vodi se računa o društveno istorijskim ulovima u kojima je neka pojava postojala)
• deskriptivne (ako ne može istrživač da izazove i prouči pojavu kada on želi, pa prikuplja podatke o postojećoj pojavi. Bitna pitanja su KOJA pojava, KADA će je opisivati, KAKO će se pojava opisivati, i na osnovu svega toga bira tehnike i instrument)
• eksperimentalne
a) pojava se namerno i planski izaziva
b) vrši se onda kada je istraživaču potrebno
v) uslovi se strogo kontrolišu,
g) istražuju se i uzroci i posledice
d) rezultati posledica su podložni merenju
Bitni su
• UZROK tj. nezavisne varijable-pedagoški uticaj (nova metoda, primena medija,...)
• POSLEDICA tj.zavisne varijable (znanje, sposobnosti, stavovi, veštine, navike)
Eksperiment može da bude
• prirodni-ostvaruje se u uobičajenim uslovima (učionica, sa istim nastavnicima), a samo se instrument nastave menja
• laboratorijski-u neuobičajenim i nesvakidašnjim uslovima (manje učenika, drugi nastavnik)
Po broju ispitanika eksperiment može da bude
• sa jednom grupom
• sa paralelnim grupama
• sa rotacijom faktora
Tehnike u istraživanju su oblici prikupljanja podataka, a mogu biti
• pruočavanje pedagoških dokumenata
• posmatranje
• anketiranje
• testiranje
• sociometrijsko merenje
• intervjuisanje
Instrumenti su sredstva u kojima se prikupljaju činjenice u okviru neke tehnike i metode. To su
• upitnici
• testovi
• sociometrijski test
• skica za intervju
• protokol posmatranja
Pod metodologijom pedagoških istraživanja podrazumevamo posebnu naučnu disciplinu u okviru pedagogije, koja se bavi proučavanjem i unapređivanjem svih aspekata i oblika naučnog istraživanja vaspitanja.
To je deo pedagogije koji se bavi metodama, tehnikama, instrumentima koje su potrebne prilikom proučavanja vaspitanja.
Metodologija pedagoških istraživanja proučava naučne metode, tehnike i instrumente u procesu saznavanja i utvrđivanja veza i odnosa u pedagoškim pojavama
Vrste pedagoških istraživanja su.
• fundamentalna-za najopštije zakonistosti u pedagoškim pojavama. Nisu neposredno primenljiva u praksi
• operativna-kako se fundamentalna primenjuju u praksi.(npr. kako računar unapređuje nastavu)
• razvojna-kako operativne rezultate preneti u masovnu primenu
• teorijska-dedukcijom od opšteg ka posebnog (kako opšte teorije preneti na vaspitanje)
• empirijska-indukcijom (ispituju se pojedini učenici da se vide opšta znanja)
• longitudinalna-neka pojava se istražuje u dužem vremenskom intervalu (od 1. do 8. se prati odeljenje)
• transverzalna-trenutno istražujemo npr. razlike u učenju seoskei gradske dece
• komparativna-za upoređivanje npr. planova i programa u dve škole
Istraživačke metode u pedagoškom istraživanju predstavljaju naučno proverene postupke. Dele se na
• istorijske (za proučavanje pedagoške prošlosti tj. dokumentacije. Vodi se računa o društveno istorijskim ulovima u kojima je neka pojava postojala)
• deskriptivne (ako ne može istrživač da izazove i prouči pojavu kada on želi, pa prikuplja podatke o postojećoj pojavi. Bitna pitanja su KOJA pojava, KADA će je opisivati, KAKO će se pojava opisivati, i na osnovu svega toga bira tehnike i instrument)
• eksperimentalne
a) pojava se namerno i planski izaziva
b) vrši se onda kada je istraživaču potrebno
v) uslovi se strogo kontrolišu,
g) istražuju se i uzroci i posledice
d) rezultati posledica su podložni merenju
Bitni su
• UZROK tj. nezavisne varijable-pedagoški uticaj (nova metoda, primena medija,...)
• POSLEDICA tj.zavisne varijable (znanje, sposobnosti, stavovi, veštine, navike)
Eksperiment može da bude
• prirodni-ostvaruje se u uobičajenim uslovima (učionica, sa istim nastavnicima), a samo se instrument nastave menja
• laboratorijski-u neuobičajenim i nesvakidašnjim uslovima (manje učenika, drugi nastavnik)
Po broju ispitanika eksperiment može da bude
• sa jednom grupom
• sa paralelnim grupama
• sa rotacijom faktora
Tehnike u istraživanju su oblici prikupljanja podataka, a mogu biti
• pruočavanje pedagoških dokumenata
• posmatranje
• anketiranje
• testiranje
• sociometrijsko merenje
• intervjuisanje
Instrumenti su sredstva u kojima se prikupljaju činjenice u okviru neke tehnike i metode. To su
• upitnici
• testovi
• sociometrijski test
• skica za intervju
• protokol posmatranja
Gagos- Broj poruka : 18
Datum upisa : 10.11.2009
Similar topics
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
» ODGOVOR NA PITANJE
Prosveta Licenca :: 23. Pedagogija :: 23.5 Naučno istraživanje pojave u oblasti vaspitanja i obrazovanja – metodologije pedagoških istraživanja
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu