Наставна средства-појам и класификација
Prosveta Licenca :: 10. Nastavna sredstva :: 10.1 Nastavna sredstva, njihove karakteristike i način koriščenja u nastavi
Strana 1 od 1
Наставна средства-појам и класификација
НАСТАВНА СРЕДСТВА
1. Наставна средства, појам и функција
- Постоји више назива: радна средства, наставна средства, очигледна средства, медијуми...
- Постоји више дефиниција: сви објекти које наставник или ученик користе код обраде нових наставних садржаја, самосталног учења, вежбања и проверавања.
- Наставна средства су проридни или направљени објекти који се у наставном процесу користе као извори знања, докази, помоћ и подстицај учењу.
- Основне функције наставних средстава су:
o Остваривања очигледности код изучавања појава, процеса физичких закона и теорија (помоћу њих се изучавано градиво, апстрактно и неразумљиво, конкретизује)
o Подстицање на интезивније учење и развијање умних и других способности.
o Постизање рационализације и економичности наставе ( без наставних средстава информације се брже преносе али је потребно дуже време да се усвоје. Када се једном нешто види брже се усваја)
2. Захтеви за постизање педагошке сврсисходности:
- Примена узрасту ученика
- Садржај, конструкција и методичка функција треба да су у функцији програма, циљева и задатка предмета коме је намењено
- Израђена од погодног материјала и да задовољавају естетске и функционалне захтеве
- Поред перцептивне функције треба да представљају и материјални ослонац мисаоној активности (облик треба бити такав да наводи на објашњење)
- Наставна средства која могу представљати могућу опасност при коришћењу морају да задовоље хигијенско – техничке услове како би се спречило угрожавање здравља ученика и наставника и заштитила животна средина од загађења
3. Класификација наставних средстава:
- 1. Класификација:
Према начину употребе:
Наставно – радна средства (уџбеници, приручници, школска табла, радне свеске....)
Демонстрациона средства (слике, модели, колекције, филмови...)
Лабораторијска – експериментална средства (инструменти, апарати, уређаји)
Према начину перцепирања:
Визуелна (уџбеник, природни објекти, колекције, модели, слике, цртежи, дијапозитиви, анимације...)
Аудитивна (говор наставника, грамофонска плоча, радио емисија...)
Аудиовизуелна (тонски наставни филм, ТВ емисија...)
Према начину израде:
Текстуална (приручници, уџбеници, тестови)
Графичка (слика, дијаграм, графикони)
Конструктивна (учила, модели, инструменти, апарати)
Према функцији:
Основна (уџбеник, наставни филм)
Очигледна (цртежи, модели, колекције)
Помоћна (стативи, лабораторијско посуђе, разводне кутије, проводници, хемикалије...)
- 2. Класификација:
Разна штампана средства (уџбеници, приручници, збирка задатака, упутство за израду лаб. вежбе, програмирани материјал)
илустративно – демонстрациона средства ( за показивање; слике, цртежи, графикони, схеме, наставни филмови, колекције, модели)
демонстрациона наставна средства (реализовања огледа са циљем демонстрирања појава и закона; учила, апарати, уређаји)
лабораторијска наставна средства (разни мерни инструменти, уређаји намењени извођењу огледа, ..)
помоћна техничка опрема (пројекциони апарати, грамофон, микрпфон, звучници, извори топлоте, извори светлости, извори струје, стативи, чаше, хемикалије...а потрбни је за извођење демонстрационих огледа и лаб. вежби)
- 3. класификација (конкретно за физику):
основна наставна средства
уџбеници
приручници:
o за наставнике (стручни и методички)
o за ученике (за рачунске и лаб. вежбе)
школска табла (мелопласт, метална, стаклена, магнетна, табла екран, вишеслојна, фланелограф, бела табла)
очигледна дводимензионална средства:
слике (цртежи на фолији, штампани цртежи, схеме, фотографије, дијаграми, графикони, полароидне слике)
филмови (дијапозитиви, дијафилмови)
очигледна тродимензионална средства:
колекције (скуп тела ради бржег упознавања физичких карактеристика; код одређивања густине тела, топлотне проводљивости, капацитета кондезатора, специфичног отпора...)
модели (показују упрошћену слику стварности):
o у погледу величине тј. односа са оним што приказују (микромодели – Сунчев систем, макромодели – модел атома)
o врсте модела (фигуративни – показују спољни изглед, функционални – показују рад уређаја, појаву и процес, апстрактни – показују оно што не можемо видети, атом, модели пресека – показују унутрашњу структуру објекта)
o макете (увек мањих димензија од стварног објекта)
помоћна лабораторијска опрема (лаб. стативи и придрживачи, лаб. стакло и хемикалије, електрични помоћни материјал, алати)
наставна средства из области механике чврстих тела
наставна средства из области механике течних и гасовитих тела
наставна средства из области молекуларне физике
наставна средства из области електростатике и електродинамике
наставна средства из области акустике
наставна средства из области оптике
наставна средства из области атомске и нуклеарне физике
4. Однос перцепције и ефеката активности ученика
аудитивне перцепције – 20%
визуелне перцепције – 30- 50%
аудио – визуелне перцепције – 50 – 70%
аудио – визуелне- моторне перцепције – 90%
1. Наставна средства, појам и функција
- Постоји више назива: радна средства, наставна средства, очигледна средства, медијуми...
- Постоји више дефиниција: сви објекти које наставник или ученик користе код обраде нових наставних садржаја, самосталног учења, вежбања и проверавања.
- Наставна средства су проридни или направљени објекти који се у наставном процесу користе као извори знања, докази, помоћ и подстицај учењу.
- Основне функције наставних средстава су:
o Остваривања очигледности код изучавања појава, процеса физичких закона и теорија (помоћу њих се изучавано градиво, апстрактно и неразумљиво, конкретизује)
o Подстицање на интезивније учење и развијање умних и других способности.
o Постизање рационализације и економичности наставе ( без наставних средстава информације се брже преносе али је потребно дуже време да се усвоје. Када се једном нешто види брже се усваја)
2. Захтеви за постизање педагошке сврсисходности:
- Примена узрасту ученика
- Садржај, конструкција и методичка функција треба да су у функцији програма, циљева и задатка предмета коме је намењено
- Израђена од погодног материјала и да задовољавају естетске и функционалне захтеве
- Поред перцептивне функције треба да представљају и материјални ослонац мисаоној активности (облик треба бити такав да наводи на објашњење)
- Наставна средства која могу представљати могућу опасност при коришћењу морају да задовоље хигијенско – техничке услове како би се спречило угрожавање здравља ученика и наставника и заштитила животна средина од загађења
3. Класификација наставних средстава:
- 1. Класификација:
Према начину употребе:
Наставно – радна средства (уџбеници, приручници, школска табла, радне свеске....)
Демонстрациона средства (слике, модели, колекције, филмови...)
Лабораторијска – експериментална средства (инструменти, апарати, уређаји)
Према начину перцепирања:
Визуелна (уџбеник, природни објекти, колекције, модели, слике, цртежи, дијапозитиви, анимације...)
Аудитивна (говор наставника, грамофонска плоча, радио емисија...)
Аудиовизуелна (тонски наставни филм, ТВ емисија...)
Према начину израде:
Текстуална (приручници, уџбеници, тестови)
Графичка (слика, дијаграм, графикони)
Конструктивна (учила, модели, инструменти, апарати)
Према функцији:
Основна (уџбеник, наставни филм)
Очигледна (цртежи, модели, колекције)
Помоћна (стативи, лабораторијско посуђе, разводне кутије, проводници, хемикалије...)
- 2. Класификација:
Разна штампана средства (уџбеници, приручници, збирка задатака, упутство за израду лаб. вежбе, програмирани материјал)
илустративно – демонстрациона средства ( за показивање; слике, цртежи, графикони, схеме, наставни филмови, колекције, модели)
демонстрациона наставна средства (реализовања огледа са циљем демонстрирања појава и закона; учила, апарати, уређаји)
лабораторијска наставна средства (разни мерни инструменти, уређаји намењени извођењу огледа, ..)
помоћна техничка опрема (пројекциони апарати, грамофон, микрпфон, звучници, извори топлоте, извори светлости, извори струје, стативи, чаше, хемикалије...а потрбни је за извођење демонстрационих огледа и лаб. вежби)
- 3. класификација (конкретно за физику):
основна наставна средства
уџбеници
приручници:
o за наставнике (стручни и методички)
o за ученике (за рачунске и лаб. вежбе)
школска табла (мелопласт, метална, стаклена, магнетна, табла екран, вишеслојна, фланелограф, бела табла)
очигледна дводимензионална средства:
слике (цртежи на фолији, штампани цртежи, схеме, фотографије, дијаграми, графикони, полароидне слике)
филмови (дијапозитиви, дијафилмови)
очигледна тродимензионална средства:
колекције (скуп тела ради бржег упознавања физичких карактеристика; код одређивања густине тела, топлотне проводљивости, капацитета кондезатора, специфичног отпора...)
модели (показују упрошћену слику стварности):
o у погледу величине тј. односа са оним што приказују (микромодели – Сунчев систем, макромодели – модел атома)
o врсте модела (фигуративни – показују спољни изглед, функционални – показују рад уређаја, појаву и процес, апстрактни – показују оно што не можемо видети, атом, модели пресека – показују унутрашњу структуру објекта)
o макете (увек мањих димензија од стварног објекта)
помоћна лабораторијска опрема (лаб. стативи и придрживачи, лаб. стакло и хемикалије, електрични помоћни материјал, алати)
наставна средства из области механике чврстих тела
наставна средства из области механике течних и гасовитих тела
наставна средства из области молекуларне физике
наставна средства из области електростатике и електродинамике
наставна средства из области акустике
наставна средства из области оптике
наставна средства из области атомске и нуклеарне физике
4. Однос перцепције и ефеката активности ученика
аудитивне перцепције – 20%
визуелне перцепције – 30- 50%
аудио – визуелне перцепције – 50 – 70%
аудио – визуелне- моторне перцепције – 90%
natasha- Broj poruka : 5
Datum upisa : 18.01.2010
Prosveta Licenca :: 10. Nastavna sredstva :: 10.1 Nastavna sredstva, njihove karakteristike i način koriščenja u nastavi
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu