Облици рада у разредно-часовном систему
Prosveta Licenca :: 8. Oblici nastavnog rada :: 8.1 Specifičnosti frontalnog, grupnog, individualnog i drugih oblika u nastavi predmeta
Strana 1 od 1
Облици рада у разредно-часовном систему
ОБЛИЦИ РАДА У РАЗРЕДНО – ЧАСОВНОМ СИСТЕМУ
Фронтални облик рада
Одлике: истовремено се поучавају сви ученици, сви раде исте задатке, комуникација истовремена са свим ученицима, наставник је активан, а ученици су у рецептивном односу према настави, рад прилагођрн хипотетичком просечном ученику
Предности: економичност, лакше постизање систематичности, успех постижу и слабији ученици, велики васпитни значај
Слабости: усмереност према просечном ученику, пасивност ученика (рецепторска позиција), нема повратне информације, “књишка” знања
Групни облик рада
- 2 врсте група:
1. Ад хок групе
2. Устаљене групе
- 2 врсте групног рада:
1. Према начину састављања
o Групе ученика приближног нивоа знања и способности (опасно)
o Групе по критеријуму пријатељства (социјална и педагошка вредност)
2. Према врсти радних обавеза
o Групе за припрему и сакупљање грађе и за увежбавање и демонстрације
o Групе за обраду градива
Одлике: савремени облик групног рада требало би да буде рад релативно трајних група које раде у етапама обраде и увежбавања градива, све групе могу да обрађују исте задатке, све групе могу да имају различите задатке (обрада обимнијих и сложенијих тема), величина групе – 5 до 7 ученика
- Модели групног рада:
a. Диференцијација задатака по групама (најједноставнији модел)
b. Диференцијација задатака по групама, где вођа дели задатке сваком члану
c. Диференцирање задатака по групама, и у оквиру група за сваког члана (најтеже за организацију, али даје најбоље резултате)
- Артикулација часа у групном облику рада – 5 етапа часа:
a. Фронтална организација рада
b. Подела задатака по групама
c. Самостални рад групе
d. Заједнички пленарни рад свих група
e. Вредновање знања
f. Распоред седења: кружан, потковичаст – најважније је да чланови групе седе “лицем у лице”
Предности: обухвата и надарене ученике, наставник боље упознаје ученике, самосталан рад ученика, развија пријатељске односе и социјализује
Слабости: сувише тешко градиво се не може обрађивати, не прија индивидуалцима, захтева средства за рад, прикладан намештај, да га подржава цео наставнички колектив
Рад у паровима
Одлике: добијени задатак извршавају 2 ученика, партнери би требало да буду комплементарни по ставовима и особинама, најједноставнији облик групног рада, најпогоднији за фазе вежбања, понављања и проверавања, економичан, повећава мотивацију, примењив у матерњем језику, математици, биологији, историји, географији, редослед рада – рад са целим одељењем, рад у паровима, рад са целим одељењем. Успешно формирање парова – знати који се ученици међусобно слажу, какав имају успех, да ли су искључиви или толерантни, да ли умеју да сарађују. Препорука – ученике нижих способности спајати са ученицима способнијих од њих, спајати плашљивог ученика са интровертним, а неплашљивог са екстравертним, не спајати два ученика високе интелигенције
Предности: доприноси развијању пријатељских односа, социјализује, једноставнији однос због само 2 члана, истраживања показала да даје боље резултате у односу на групни
Слабости: ученици би требало да већ буду оспособљени за самосталан рад, да умеју да сарађују, имају одређен степен знања и социјалне зрелости
Индивидуални рад
- Сваки ученик ради свој задатак (исти за све или различити)
- 3 врстеиндивидуалног рада:
1. наставников рад са појединцем (наставник прати сваку етапу рада, унапред припрема задатке, после појединачног рада следи разговор са целим одељењем, паралелан групни рад)
2. сви ученици раде исте задатке (нема непосредне комуникације У-Н, за обнављање градива, увежбавање, проширивање градива, задаци за просечног ученика, део фронталне наставе)
3. ученици раде различите задатке (сваки ученик има посебне задатке или неколико група задатака, групе задатака: за слабије, средње и најбоље ученике, одлично познавање способности и нивоа знања ученика, о резулатима на крају часа)
Предности: осамостаљивање ученика, самопоуздање, брза повратна информација, вредност појединачне комуникације и диференцирања задатака
Слабости: Сложене припреме, ученици изоловани, резимирање рада теже
Фронтални облик рада
Одлике: истовремено се поучавају сви ученици, сви раде исте задатке, комуникација истовремена са свим ученицима, наставник је активан, а ученици су у рецептивном односу према настави, рад прилагођрн хипотетичком просечном ученику
Предности: економичност, лакше постизање систематичности, успех постижу и слабији ученици, велики васпитни значај
Слабости: усмереност према просечном ученику, пасивност ученика (рецепторска позиција), нема повратне информације, “књишка” знања
Групни облик рада
- 2 врсте група:
1. Ад хок групе
2. Устаљене групе
- 2 врсте групног рада:
1. Према начину састављања
o Групе ученика приближног нивоа знања и способности (опасно)
o Групе по критеријуму пријатељства (социјална и педагошка вредност)
2. Према врсти радних обавеза
o Групе за припрему и сакупљање грађе и за увежбавање и демонстрације
o Групе за обраду градива
Одлике: савремени облик групног рада требало би да буде рад релативно трајних група које раде у етапама обраде и увежбавања градива, све групе могу да обрађују исте задатке, све групе могу да имају различите задатке (обрада обимнијих и сложенијих тема), величина групе – 5 до 7 ученика
- Модели групног рада:
a. Диференцијација задатака по групама (најједноставнији модел)
b. Диференцијација задатака по групама, где вођа дели задатке сваком члану
c. Диференцирање задатака по групама, и у оквиру група за сваког члана (најтеже за организацију, али даје најбоље резултате)
- Артикулација часа у групном облику рада – 5 етапа часа:
a. Фронтална организација рада
b. Подела задатака по групама
c. Самостални рад групе
d. Заједнички пленарни рад свих група
e. Вредновање знања
f. Распоред седења: кружан, потковичаст – најважније је да чланови групе седе “лицем у лице”
Предности: обухвата и надарене ученике, наставник боље упознаје ученике, самосталан рад ученика, развија пријатељске односе и социјализује
Слабости: сувише тешко градиво се не може обрађивати, не прија индивидуалцима, захтева средства за рад, прикладан намештај, да га подржава цео наставнички колектив
Рад у паровима
Одлике: добијени задатак извршавају 2 ученика, партнери би требало да буду комплементарни по ставовима и особинама, најједноставнији облик групног рада, најпогоднији за фазе вежбања, понављања и проверавања, економичан, повећава мотивацију, примењив у матерњем језику, математици, биологији, историји, географији, редослед рада – рад са целим одељењем, рад у паровима, рад са целим одељењем. Успешно формирање парова – знати који се ученици међусобно слажу, какав имају успех, да ли су искључиви или толерантни, да ли умеју да сарађују. Препорука – ученике нижих способности спајати са ученицима способнијих од њих, спајати плашљивог ученика са интровертним, а неплашљивог са екстравертним, не спајати два ученика високе интелигенције
Предности: доприноси развијању пријатељских односа, социјализује, једноставнији однос због само 2 члана, истраживања показала да даје боље резултате у односу на групни
Слабости: ученици би требало да већ буду оспособљени за самосталан рад, да умеју да сарађују, имају одређен степен знања и социјалне зрелости
Индивидуални рад
- Сваки ученик ради свој задатак (исти за све или различити)
- 3 врстеиндивидуалног рада:
1. наставников рад са појединцем (наставник прати сваку етапу рада, унапред припрема задатке, после појединачног рада следи разговор са целим одељењем, паралелан групни рад)
2. сви ученици раде исте задатке (нема непосредне комуникације У-Н, за обнављање градива, увежбавање, проширивање градива, задаци за просечног ученика, део фронталне наставе)
3. ученици раде различите задатке (сваки ученик има посебне задатке или неколико група задатака, групе задатака: за слабије, средње и најбоље ученике, одлично познавање способности и нивоа знања ученика, о резулатима на крају часа)
Предности: осамостаљивање ученика, самопоуздање, брза повратна информација, вредност појединачне комуникације и диференцирања задатака
Слабости: Сложене припреме, ученици изоловани, резимирање рада теже
natasha- Broj poruka : 5
Datum upisa : 18.01.2010
Prosveta Licenca :: 8. Oblici nastavnog rada :: 8.1 Specifičnosti frontalnog, grupnog, individualnog i drugih oblika u nastavi predmeta
Strana 1 od 1
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu