Prosveta Licenca
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Наставна средства-појам и класификација

Ići dole

Наставна средства-појам и класификација Empty Наставна средства-појам и класификација

Počalji od natasha Pon Jan 18, 2010 2:52 pm

НАСТАВНА СРЕДСТВА

1. Наставна средства, појам и функција
- Постоји више назива: радна средства, наставна средства, очигледна средства, медијуми...
- Постоји више дефиниција: сви објекти које наставник или ученик користе код обраде нових наставних садржаја, самосталног учења, вежбања и проверавања.
- Наставна средства су проридни или направљени објекти који се у наставном процесу користе као извори знања, докази, помоћ и подстицај учењу.
- Основне функције наставних средстава су:
o Остваривања очигледности код изучавања појава, процеса физичких закона и теорија (помоћу њих се изучавано градиво, апстрактно и неразумљиво, конкретизује)
o Подстицање на интезивније учење и развијање умних и других способности.
o Постизање рационализације и економичности наставе ( без наставних средстава информације се брже преносе али је потребно дуже време да се усвоје. Када се једном нешто види брже се усваја)
2. Захтеви за постизање педагошке сврсисходности:
- Примена узрасту ученика
- Садржај, конструкција и методичка функција треба да су у функцији програма, циљева и задатка предмета коме је намењено
- Израђена од погодног материјала и да задовољавају естетске и функционалне захтеве
- Поред перцептивне функције треба да представљају и материјални ослонац мисаоној активности (облик треба бити такав да наводи на објашњење)
- Наставна средства која могу представљати могућу опасност при коришћењу морају да задовоље хигијенско – техничке услове како би се спречило угрожавање здравља ученика и наставника и заштитила животна средина од загађења
3. Класификација наставних средстава:
- 1. Класификација:
 Према начину употребе:
 Наставно – радна средства (уџбеници, приручници, школска табла, радне свеске....)
 Демонстрациона средства (слике, модели, колекције, филмови...)
 Лабораторијска – експериментална средства (инструменти, апарати, уређаји)
 Према начину перцепирања:
 Визуелна (уџбеник, природни објекти, колекције, модели, слике, цртежи, дијапозитиви, анимације...)
 Аудитивна (говор наставника, грамофонска плоча, радио емисија...)
 Аудиовизуелна (тонски наставни филм, ТВ емисија...)
 Према начину израде:
 Текстуална (приручници, уџбеници, тестови)
 Графичка (слика, дијаграм, графикони)
 Конструктивна (учила, модели, инструменти, апарати)
 Према функцији:
 Основна (уџбеник, наставни филм)
 Очигледна (цртежи, модели, колекције)
 Помоћна (стативи, лабораторијско посуђе, разводне кутије, проводници, хемикалије...)
- 2. Класификација:
 Разна штампана средства (уџбеници, приручници, збирка задатака, упутство за израду лаб. вежбе, програмирани материјал)
 илустративно – демонстрациона средства ( за показивање; слике, цртежи, графикони, схеме, наставни филмови, колекције, модели)
 демонстрациона наставна средства (реализовања огледа са циљем демонстрирања појава и закона; учила, апарати, уређаји)
 лабораторијска наставна средства (разни мерни инструменти, уређаји намењени извођењу огледа, ..)
 помоћна техничка опрема (пројекциони апарати, грамофон, микрпфон, звучници, извори топлоте, извори светлости, извори струје, стативи, чаше, хемикалије...а потрбни је за извођење демонстрационих огледа и лаб. вежби)
- 3. класификација (конкретно за физику):
 основна наставна средства
 уџбеници
 приручници:
o за наставнике (стручни и методички)
o за ученике (за рачунске и лаб. вежбе)
 школска табла (мелопласт, метална, стаклена, магнетна, табла екран, вишеслојна, фланелограф, бела табла)
 очигледна дводимензионална средства:
 слике (цртежи на фолији, штампани цртежи, схеме, фотографије, дијаграми, графикони, полароидне слике)
 филмови (дијапозитиви, дијафилмови)
 очигледна тродимензионална средства:
 колекције (скуп тела ради бржег упознавања физичких карактеристика; код одређивања густине тела, топлотне проводљивости, капацитета кондезатора, специфичног отпора...)
 модели (показују упрошћену слику стварности):
o у погледу величине тј. односа са оним што приказују (микромодели – Сунчев систем, макромодели – модел атома)
o врсте модела (фигуративни – показују спољни изглед, функционални – показују рад уређаја, појаву и процес, апстрактни – показују оно што не можемо видети, атом, модели пресека – показују унутрашњу структуру објекта)
o макете (увек мањих димензија од стварног објекта)
 помоћна лабораторијска опрема (лаб. стативи и придрживачи, лаб. стакло и хемикалије, електрични помоћни материјал, алати)
 наставна средства из области механике чврстих тела
 наставна средства из области механике течних и гасовитих тела
 наставна средства из области молекуларне физике
 наставна средства из области електростатике и електродинамике
 наставна средства из области акустике
 наставна средства из области оптике
 наставна средства из области атомске и нуклеарне физике
4. Однос перцепције и ефеката активности ученика
 аудитивне перцепције – 20%
 визуелне перцепције – 30- 50%
 аудио – визуелне перцепције – 50 – 70%
 аудио – визуелне- моторне перцепције – 90%

natasha

Broj poruka : 5
Datum upisa : 18.01.2010

Nazad na vrh Ići dole

Nazad na vrh

- Similar topics

 
Dozvole ovog foruma:
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu